skip to Main Content
Spis Sundt Slank

Spis dig slank og sund


Lad det være sagt med det samme: Man kan ikke spise sig tynd. Maden gør det nemlig ikke alene, og en slankekur er en samlet proces, man skal være opmærksom på. Når det er sagt, så kan kosten sagtens gøre nogle helt afgørende forskelle – både når du kigger i spejlet, og når du mærker efter i maven.

Hvis du gerne vil spise dig til et sundere liv, hvor du også taber dig nogle kilo, så kræver det en fokuseret indsats, hvor du ændrer nogle små vaner i din hverdag. Det er ikke altid nødvendigt, at man lægger hele livet om for at tabe sig, og du får her nogle bud på, hvad du kan fokusere på.

Skru op for protein og ned for fedt

Det er selvfølgelig afgørende, at du spiser relativt mindre fedt, hvis du gerne vil tabe dig og blive sundere. Der findes rigtig meget skjult fedt i mange produkter, og man skal bestemt ikke undgå dem alle. Der er dog noget, man bør overveje at gå udenom:

  • Fede oste. Det kan virkelig være en kaloriebombe at spise ost, hvis man vælger de fedeste af slagsen.
  • Kød. Der er stor forskel på fedtprocenten i kød, og hvis du vil tabe dig, bør du holde øje med dette. Svinekød indeholder ofte en stor mængde fedt, imens oksekød varierer meget. Kylling fås ofte med meget lav fedtprocent, særligt hvis du vælger brystkød.
  • Sovs og fløde. Det er næppe en hemmelighed, at de fleste sovser indeholder rigtig meget fedt og mange kalorier. Det samme gør sig gældende med retter, hvor der er store mængder fløde tilsat. Har du en svaghed for fløde, kan du vælge et af de mere fedtfattige mærker, som kan give stort set den mange runde smag, som den fede fløde kan.

Protein er derimod den vigtigste kilde til at opbygge muskler, og du bør derfor spise proteinrigt, hvis du gerne vil omdanne noget af dit fedt til muskelmasse. Protein findes i en lang række naturprodukter, ligesom man kan anskaffe sig mange forskellige slags tilskud. Typisk er det i form af proteinpulver, som blandet op med vand eller mælk, eller barer, som kan bruges som mellemmåltid – og som i øvrigt smager ganske godt. Herudover findes protein blandt andet i:

  • Kød. Kig efter det fedtfattige af slagsen.
  • Æg. Har en høj mængde protein, men er dog også kalorierigt.
  • Tun og andre fisk. Ekstremt proteinrigt, og særlige magre fisk har et højt proteinindhold.
  • Kikærter og bønner. Indeholder store mængder af protein og er gode i salater eller gryderetter.

Spis dig mæt

Et af de vigtigste råd, når du skal spise dig slank, er at du spiser dig mæt. På den måde undgår du, at du hele tiden får lyst til snacks og mellemmåltider, som er unødvendige kalorier på sidebenet. Rugbrød, groft pasta og mørkt ris i mindre mængder er rigtig fint, fordi det mætter, og du forbliver mæt i længere tid, end hvis du vælger de lyse varianter.

Har du alligevel lyst til mellemmåltider, kan du sagtens vælge noget, som ikke feder. Gulerødder eller agurkestænger er en klassiker, ligesom frugt og en proteinbar kan dække det værste behov.

Ros dig selv

Når du gør noget godt, så giv dig selv anerkendelse. Det skal ikke være så surt, at du ikke kan give dig selv et klap på skulderen, når der er grund til det. Har du klaret dig i nogle dage, hvor du virkelig har levet sundt og været glad, så husk dig selv på det, så du får mod på mere fremadrettet.

Skriv et svar

Back To Top