skip to Main Content
Start Godt Med Fitness

5 gode råd når du starter i fitness


Vil du gerne gøre en god figur i fitnesscentret, men har du lidt svært ved at få taget dig sammen til at starte? Det kan være vanskeligt at vide, hvor man skal starte indsatsen på det sunde liv. Her får du fem gode råd til, hvordan du kommer rigtig godt i gang.

Spørg om råd

Hvis du er nybegynder i et fitnesscenter, så er det ligeså svært at komme i gang, som hvis du starter på et nyt arbejde. Der er en masse ting, som du ikke kender til, og som du er nødt til at lære at kende, før du bare springer ud i det. Maskinerne og det forskellige udstyr er ikke altid så logisk, hvis man ikke er vant til at færdes i et fitnesscenter.

Det kan virke pinligt at spørge om gode råd fra andre, men det er der slet ingen skam i. De fleste centre er fyldt med folk, som lige er startet med at træne, og rigtig mange af dem har endda en ven eller en træner med, som udførligt forklarer dem, hvordan de skal gøre. Vær ydmyg overfor opgaven, og vær aldrig bange for at spørge medtrænende eller instruktører om gode råd, når du træner.

Lyt til din krop

Lige når du træner, har du formentlig en masse motivation, som du har opbygget i et stykke tid. Du vil det virkelig, og nu skal den bare have fuld gas, så du kan komme i rigtig god form. Motivationen er da også noget af det vigtigste, men du er nødt til at lytte til din krop undervejs. Lige når du starter med at træne, er du derfor nødt til at acceptere noget tilvænning.

Hvis du bare smadrer din krop, og ikke giver den hvile og pauser, så risikerer du overbelastningsskader, som holder dig væk fra træningen i lange perioder. Det betyder, at du får tilbagefald i din træning, men også at du mister den motivation, du har opbygget. Lyt til din krop, så du ikke løber ind i skader. Det er godt at være øm, men det skal ikke gøre ondt. Hav altid det som tommelfingerregel.

Start med det grundlæggende

Selvom du gerne vil starte ud med at ”squatte” 100 kilo den første dag, så er det nok ikke så realistisk. Når du starter i fitness, skal du lære teknikken, og så kan du senere bygge dine kilo på. Lav nogle grundlæggende øvelser, så din krop vænner sig til at lave bevægelserne – det kan sagtens være hårdt nok til en start. Byg din grundstamme op, så du er stærk nok til at lave de tungere øvelser senere hen.

Byg på hver gang

Selvom du skal passe på dig selv, skal du selvfølgelig også presses, hvis du vil udvikle dig. Sørg derfor for, at du bygger på, hver gang du er afsted. Er du ikke typen, som husker tingene i hovedet, kan det være godt at skrive ned, hvor mange kilo du tog sidst, og hvilke øvelser du lavede. Sørg for, at du udvikler dig, så du ikke bare vandrer rundt i en boble, hvor der faktisk ikke rigtigt sker noget.

Hav det sjovt

Hvis du skal bruge mange timer i et fitnesscenter, skal du også have det sjovt imens. Der er sikkert nogle øvelser, som giver dig mere livsglæde end andre, og dem skal du selvfølgelig prioritere, så du nyder hver gang, du er afsted. Hvis du er vild med at løbe, så varier dine løb, så du ikke mister den gode følelse. Det kan fx være ved at løbe korte og lange intervaller på løbebåndet, så du prøver lidt forskelligt.

Skriv et svar

Back To Top